۱۳۸۹ آبان ۷, جمعه

روز کوروش

بعد ازیکی دو هفته و اندی که باز گرفتاریهای مختلف مانع شدندی که آریانا قلم به دست بگیرندی و قدری بنگارندی باز این هفته فرصتی دست دادندی تا در معیت شما بنشینندی . این احتمال رفته بودندی که خبرهای این هفته کمی تا قسمتی قدیمی باشندی ولی خوب ماشاا... آنقدر میتوانندی ازآن بهره گیریهای معنوی نمودندی که حد نداشتندی .محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که معرف حضور هستندی ، در یک برنامه زنده رادیویی در رادیو گفت‌وگو خطاب به مجری برنامه که از وی درباره اظهاراتش درباره روحانیت و مساجد سوال کرده بودندی به لحنی آکنده از ملایمت با اندکی چاشنی فلفلی!!! گفتندی: «قبل از پاسخ به سلام شما باید بگویندی شما چرا این اراجیف را مطرح کنندی. شما غلط کرده بودندی که این‌ها را مطرح می‌ نمایندی. تازه اینکه چیزی نبودندی ،پیش از این نیز، وزارت کاملا"محترم آموزش و پرورش نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد محل تامین هزینه افطاری آن وزارت‌خانه خطاب به آن خبرنگار فضول گفته بودندی: «از قبر جناب‌عالی». خودتان بنشینندی و حظ ببرندی از این همه حاضر جوابی و ادبیات قصارکه از دکترجان و وزارتشان تراوش مینماید.

اصل نوشت :

اولین مطلب این گاه نوشت رو با یادی از پادشاه اعظم ایرانیان، کوروش بزرگ، آغاز نمودیم. امروز نیز که با نام کوروش نامگذاری گردیده بر آن شدیم تا کمی در مورد آن قلم بزنیم.

بيست و نهم اكتبر روز جهاني كوروش نام گذاري شده است كه از ديرباز پارسيان، يهوديان، دوستداران حقوق بشر و هواداران اداره جهان به صورت ملل مشترك المنافع آن را گرامي داشته و رعايت مي كنند.کوروش سیروس در انگلیسی- cyrus the great - و کوروس در یونانی، یکی از چهره های برجسته تاریخ شناخته شده است.ایرانیان او را پدر، یونانیان او را قانونگذار و یهودیان اورا مسیح نجات دهنده، می نامیدند. اين روز به مناسبت تكميل تصرف امپراتوري بابل به دست ارتش ايران (29 اكتبر سال 539 پيش از ميلاد) و پايان دوران ستمگري در دنياي باستان برقرار شده است . 2548 سال پيش در همين ماه اعلاميه تاريخي كوروش بزرگ در زمينه حقوق افراد و ملل انتشار يافت كه نخستين سنگ بناي يك دولت مشترك المنافع جهاني و هر سازمان بين المللي بشمار مي آيد. حقوق انسان از دیدگاه کوروش همان زمان مکتوب شده است که موجود است و استوانه کوروش نامیده می شود.این بیانیه که به نام «منشور کوروش بزرگ» شناخته می شود، بر الغای تبعیضات نژادی و ملی، آزادی انتخاب محل سکونت، الغای برده داری، آزادی دین و مذهب و تلاش برای صلح پایدار میان ملت ها تاکید کرده است. این منشور، که از سوی مردمان ایران زمین و از زبان رهبر سیاسی خود کورش بزرگ، پایه گذار اولین امپراتوری جهان به بشریت هدیه شده، در سال 1971 از سوی سازمان ملل متحد به عنوان اولین اعلامیه حقوق بشر جهان شناخته شد و، بدینسان، این افتخار به نام ایران، به عنوان مهد نخستین اعلامیه ی حقوق بشر، در تاریخ جهانی ثبت شد.
کوروش فرزند ماندانا دختر آ‍‍‍ژی دهاک پادشاه ماد و پدرش کمبوجیه اول شاهنشاه بزرگ پارس نزدیک به 600 پیش از میلاد چشم به جهان گشود. پدران او برای چندین نسل فرمانروایان سرزمین ایلامی بود (انشان )بودند. پس از بزرگ شدن، بر آژی دهاک که بر مردمان ستم میکرد ودستور قتل کوروش را داده بود، پیروز شد و بدون خونریزی سرزمین ماد را تسخیر کرد. کوروش مردی دانا و بزرگ منش ودر کشورداری فردی با درایت کامل بود.کوروش یهودیان را از اسارت بیرون و به دستور او ساخت معبد مقدس آنها آغاز شد که یهودیان این کار ار معجزه ای از طرف خدا می دانند. کوروش کبیربنیاد شاهنشاهی عظیمی را گذاشت که از دریای مدیترانه درغرب تا رود سند در شرق و از دریای سیاه در شمال تا به صحرای عربستان در جنوب بود. کوروش در سال پانصد و سی پیش از میلاد مسیح در جنگی که در شمال شرقی شاهنشاهی اش داشت جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیکر پاک کوروش کبیر را به پاسارگاد، به آرامگاهی که از یک اطاقک و شش پله درست شده بود بردند. پیکر او در یک تابوتی از سنگ آهک قرار دادند. بر روی آرامگاه او چنین نوشته شده است: ای انسان، بدان که هر که هستی و از هر کجا که بیایی، من کوروشم، کسی هستم که شاهنشاهی را برای ایرانیان و این دولت بی کران را بنیان نهادم. پس هیچ وقت به این آرامگاه و این خاکی که مرا پوشانده است رشک مبر .

بخشهایی ازمتن فرمان کوروش را در ذیل آورده ایم:

منم کوروش شاه جهان شاه توانمند شاه بابل شاه سومر و آکد شاه چهار گوشه جهان پسر کمبوجیه

آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم همه مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند در بارگاه پادشاهان بابل بر تخت شهریاری نشستم .مردوک خدای بزرگ دل های پاک بابل را متوجه من کرد... زیرا من او را ارجمند و گرامی د اشتم .

ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهرو این سرزمین وارد آید وضع داخلی بابل و جایگاهای مقدسش قلب مرا تکان داد ...من برای صلح کوشیدم.

من برده داری را بر انداختم به بدبختی آنان پایان بخشیدم .فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشندو آنان را نیازارند .فرمان دادم که هیچکس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند.

من همه شهرهایی را که ویران شده بود از نو ساختم .فرمان دادم تمام نیاشگاه هایی که بسته شده بودند بگشایند . همه خدایان این نیایشگاه ها را به جا های خود بازگرداندم .

همه مردمانی که پراکنده و آواره شده بودند را به جایگاه های خود برگرداندم و خانه های ویران را آباد کردم همه مردم را به همبستگی فرا خواندم....

من برای همه مردم جامعه ای آرام فراهم ساختم و صلح و آرامش را به تمامی مردم اعطا کردم.

پس نویس یکم :خواستگاه این پست وبلاگ های ایران- آناهیتا،آنیتا, تاریخ ایرانیان بودند.

پس نویس دویم : شنیده ام که در منطقه ای که آرامگاه کوروش قرار دارد سد سیوند ساخته شده و در حال آبگیری است و با ایت کار دیگر نشانی از آرامگاه او باقی نخواهد ماند. خارجیها این همه برای این چیزها سرو دست میشکنند و هرچی که دارند حفظ میکنند ما خودمون آنچه داریم به دست خود نابود میکنیم.

پس نویس سیوم: دم همه شما که در این کلبه درویشی را کوفتید و خطی برای ما از سر مهر نگاشتید گرم!

قربون همتون

۲۰ نظر:

  1. besyar ziba negashtio az haminaaaaaa
    roozash geramiiii va namash hamishe javiiid
    dar zemn man dar ra nakooftam daghol bab nemoodam chon aval shodamm ;)

    پاسخحذف
  2. @ ساناز: ممنون که تشریف فرمایی نمودین!
    برقرار باشی!

    پاسخحذف
  3. چي ميشه گفت جز تاسف به آنچه بر سر فکرو سرزمين مان آمده ديگه خبري از "گفتار نيک ,پندار نيک ,رفتار نيک" هيچ کجا نيست...پس چطوري به آنچه بوديم مي باليم.ببخش که منفي نوشتم. با سپاس

    پاسخحذف
  4. @ مهناز: تاسف مال یه دقیقه اشه !!! حداقال ما یه گذشته ای بوده که بهش ببالیم آیندگان به چی میخوان ببالن!!!
    برقرار باشی

    پاسخحذف
  5. کاش خون کوروش در رگهای همه نسل های ایرانی جریان داشت. متأسفانه اون چیزی که از کوروش میشنویم به ایرانی ها کمتر شباهت داره.
    شاد باشی و پیروز.

    پاسخحذف
  6. @ نیر: ولش کن بیخیال ! چیزی نگیم بهتره! فکر میکنم به جای اینکه هی بشینیم بگیم چی بودیم بهتره سعی کنیم مثل همونا باشیم!
    یا حق

    پاسخحذف
  7. سلام نلیکم
    حالا جالب اینه که این روز تو تقویم اکثر کشورهای دنیا به ثبت رسیده به جز ایران .
    زادروز کوروش کبیر پدر ایران زمین بر شما مبارک باد
    شاد باشی و سبز هم وطن

    پاسخحذف
  8. @ اخوی جان دو ساعت فک زدیم تازه نوشتی زادروز؟؟؟؟
    میخوامت

    پاسخحذف
  9. سلام بر آقای مهندس گل !
    سپاس وآفرین برشما که بی ادبان زمانه رامعرفی می کنید تا ما چون لقمان،ادب راازآنان فراگیریم.
    سپاس فراوانی دیگرنیزبرشما که درس تاریخ برما میدهید.ولی چه کنیم که ما شاگردان کند ذهن ازتاریخ درس نمی آموزیم.و همچنان عقب مانده باقی مانده ایم.

    پاسخحذف
  10. @ نبضگیر: سلام جناب دکتر
    شاید آوردن این دو تا مطلب کنار هم خیلی هم بی مسما نباشه! شاید که بفهمیم چه کسانی در راس امورمون بودن و هستن! البت این چیزا اصلا" به ما ربطی نداره ! ما اگه خیلی راست میگیم خودمونو درست کنیم بسی هنر کرده ایم...
    برقرار باشید

    پاسخحذف
  11. آقا مزاح نمودیم جو عوض بشه دور هم باشیم .
    به هر حال که خدایش بیامزاد
    مرسی عزیزم
    شاد باشی و سبز هم وطن

    پاسخحذف
  12. سلام ریفیخ عزیز
    احوالات؟
    در اینکه کوروش مرد بزرگی بوده اصلا" شک نکن.چون منم شک ندارم.اما خدائیش هر چی زور می زنم فکر نمی کنم بسیجی بوده باشه.
    راستی می دونی که اصلا" روز تولد کوروش معلوم نیست؟

    پاسخحذف
  13. @ بی سرزمین تر از باد:
    شکر میگذرد! هر دمی نفسی می آید و میرود !!!
    آقاجان آخه چرا شما به همه چی شک دارین!!!
    خوب حتما" بسیجی بوده دیگه! از خودشون که چیزی در نمیارن! با دلیل و مدرک حرف میزنن

    پاسخحذف
  14. سلام رفیق
    ببین کیک تولد کوروش تموم شد.داریم به عید قربون نزدیک میشیم به فکر قربونی باش.

    پاسخحذف
  15. عید قربان بر شما مبارک باد!
    در ادامه سفرنامه به حج با من به میقات آئید

    پاسخحذف
  16. عید شما مبارک.
    "آن هروله می کند واین گرواز" بعنوان عیدی تقدیم شما

    پاسخحذف
  17. سلام
    آقا جون روزتون مبارک.ایشالا یه روز بیایم استادیتون رو تبریک بگیم.

    پاسخحذف
  18. السلام علیک یا ثارالله وابن ثاره

    پاسخحذف
  19. kamtar az ye hafte moonde be tavallodetoon mobarak, mohandes :D

    پاسخحذف
  20. سه شب دیگه مونده: تولدت مبارک...

    پاسخحذف