۱۳۸۹ خرداد ۱۳, پنجشنبه

روز مادر

پیش نویس: هرچه این بلاگ نویس بینوا تلاش کردندی این ستون را معلق کردندی ، این سوژه های مختلف که از در و دیوار بر سرمان فروریختندی که مجالی برای تعطیلی نمیمانندی و اینا!!!

اولندش که این سوپروایزر محترمه در هفته گذشته کارگاه آموزشی جهت آموزش هرچه بهتر مقاله نویسی ارائه فرمودندی که هرچیزی در ان ارائه گردیدندی جز آموزش موضوع مربوطه. یه جورایی آریانا را به یاد سمینهارهای خودمان در کهن مرز و بوم انداختندی که لااقلکندش یه نهار درست و حسابی نوش میفرمودندی که در اینجا آنهم نبودندی !!!

دویم اینکه گفتندی این جناب گاگول که اسمشو عوض کردندی و فکرکردندی ما نشناختندیمش، چندوقتی است که با آدمها بد معاشرت فرمودندی و زین باب که شروع به کج روی نمودندی و هیچ کجای این زمین و زمون دلسوزی پیدا نشدندی اورا به راه راست هدایت کنندی ، دوباره زین باب که در کهن مرز و بوم دلسوزان زیاد بودندی تصمیم به ارشاد او گرفتندی و باز هم زین باب ایشان را فیلتر نمودندی تا درس عبرتی باشندی هم برای خود او و هم برای دیگران!!!

اصل نوشت :
خدمت یکان یکان خوانندگان جان عارضم که از آنجایی که امروز بر اساس تقویم قمری یا اسلامی در کهن سرزمین ما روز مادر نام گرفته است بر آن گشته شدیم که بنویسیم قدری از تاریخچه روز مادر:
انگلستان، نخستین کشوری بود که روز مادر را بوجود آورد. در برخی از کشورهای غربی (ازجمله انگلستان) دومین یکشنبه ماه مه هر سال روز مادر نام می‌گیرد.آز بنیانگذاران این روز آنا جارویس بود که در سالهای 1832 تا 1905 میکرد و در فعالیتهای اجتماعی برای رهایی کودکان از مرگ فعایت مینمود. وی در سال 1858 وی "روز کار مادر" را بنیان گذاشت .پس از آن جولیا وارد هئو (1819 تا 1910)، شاعر و صلحدوست، زنی بود که بشدت از جنگ‌های داخلی امریکا و نیز جنگ آلمان و فرانسه متاثر شده و در ادامه کار آنا جارویس در سال 1872 روز خاصی را برای مادران و برای صلح بینان نهاد و بدین ترتیب اولین روز ماه ژوئن به عنوان روز مادر تعیین گردید. در روز 9 مي سال 1905، آنا جارویس در گذشت و دختر او که نیز نامش آنا بود، بر آن شد که کار جولیا وارد هئو را ادامه دهد و همچنین خاطره و سنت مبارزه مادرش را جاودانه سازد. آنا جارویس (1864 تا 1948) با نوشتن نامه به قانونگذاران کشور تلاش خود را برای رسمی کردن روز مادر آغاز کرد. وی برای اولین بار در 10 ماه مي 1908 در شهری که مادرش در روزهای یکشنبه در مدرسه کلیسا تدریس کرده بود، روز مادر را جشن گرفت. به تدریج مردم دیگر شهرهای امریکا روز مادر را جشن گرفتند تا جایی که در سال 1912 چهل و پنج ایالت امریکا روز مادر را رسمی کرده بودند. در سال 1914، به دستور رئیس جمهور وقت امریکا، وودرو ویلسون، روز مادر به عنوان یک روز ملی به رسمیت شناخته شد. در سال ۱۹۲۴ هم کنگره آمریکا دومین روز ماه مه را به عنوان روز مادر تعیین نمود.در حال حاضرهر ساله دومین یکشنبه ماه مه به عنوان «روز مادر» در امریکا و برخی کشورهای دیگر از جمله فنلاند، دانمارک و استرالیا جشن گرفته می‌شود
در ژاپن، زادروز همسر وقت امپراطور به عنوان روز مادر گرامی شمرده می‌شود. با وجود این تاریخچه میتوان ایرانیان کهن را بنیانگذاران سنت در این کره خاکی نامید :
زن در پیشینه پارسیان بررسی جایگاه زن در ایران باستان و در دوره های هخامنشی و آیین زرتشت که به نوعی دوره آغاز شکل گیری سرزمین آریایی هاست ، نشاندهنده سطح والای فکری مردمان آن روزگار است که در بسیاری موارد ، افسوس را با خود به ارمغان می آورد ، چرا که اگر تحولات ناشی از حکومتهای گوناگون آن زمان تغییری در شرایط زیستی آدمیان ایجاد نمی کرد ، ایران و ایرانی ، هم اکنون بعنوان بزرگترین مدعی حقوق انسانی در دنیا شناخته می شد و این عنوان را زینت نام خود می کرد . تا پیش از پیدایش حکومت هخامنشی یعنی در زمان مادها دختر و داماد پادشاه می توانستند جزو وارثین وی باشند . با روی کار آمدن کوروش کبیر و حکونت آن ، هخامنشیان ، و قوانین وضع شده توسط آنها ، وضعیت زنان در حالت ثبات و اعتدالی ارزشمند قرار گرفت ، بطوری که نمونه قوانین آن زمان در میان هیچ یک از ممالک و اقوام یافت نمی شد . اما با اجرای قوانین کوروش کبیر بر سرزمین پارسیان ، زن ازچنان درجه احترامی برخوردار شد که آوازه آن به دیگر اقوام نیز رسید و همین امر باعث پیروی آنان از آداب اصیل ایرانی گشت . مشهورترین نمونه تساوی حقوق زنان و مردان در ایران باستان ، اجازه انتقال سلطنت از پادشاه به دختر بود . آخرین پادشاه مادها « آستیاک » ، دارای فرزند پسر نبود و دختر آستیاک کسی نبود جز شاهزاده ماندانا ، مادر کوروش کبیر که همین مساله در انتقال قدرت به کوروش نقش مهمی را بازی کرد . ماندانا همچنین مؤسس مدارس هخامنشی برای نوجوانان ایرانی بود که در آن فنون تیراندازی و اسب سواری را آموزش می دادند . در بررسی وضعیت زنان در عصر هخامنشی به نامهایی بر می خوریم که شاید هیچگاه پس از آن ، اثری از چنین رویدادها و وقایعی را در تاریخ ایران نبینیم .
در زمان هخامنشیان ، یک زن برای نخستین بار در تاریخ به مرتبه دریا سالاری ( فرماندهی نیروی دریایی ) خشایار شاه رسید که نامش « آرتمیس » بود . اما حکایت به آرتمیس ختم نمی شود . فرمانده آرسیاب زنی داشت به نام پانته آ ، که فرمانده گارد جاویدان بود . استاتیرا ، دختر داریوش سوم فرمانده نیروهای جنگی آن زمان بود . آذرمیدخت ، دختر خسرو پرویز ، پس از مرگ خواهرش پوران دخت ، به پادشاهی رسید . آرتونیس ، یکی از شجاع ترین فرماندهان جنگی زمان داریوش بود و پری ساتیس ، زن داریوش دوم در زمان حکمرانی شوهرش از ارتشبدان آن زمان به شمار می رفت . آرتادخت ، رئیس خزانه پادشاه چهارم اشکانی بود . سورا ، دختر اردوان پنجم در نیروی ارتشی پدر سمت سپهبدی داشت . پرین ، دختر قباد ، مشاور امور قضایی ساسانیان بود و آزاد دیلمی ، فرمانده یک باند چریکی بود که در گیلان سال ها علیه متجاوزین به ایران جنگید و سرانجام کشته شد . این دسته از زنان یا کسانی همچون سمیرامیس ، ملکه آشور و بابل که در جنگجویی و شجاعت در زمان خود همتا نداشت و یا بلقیس ، که قسمتی از یمن آن زمان ، تحت فرماندهی وی بود می توانند نمادی از تمدن والای انسان در جوامع پیشین ایران بشمار روند . اما افتخارات بر جای مانده از ایران باستان در همین محدوده خلاصه نمی شود ، بلکه با تعمق بیشتر در آداب و آیین های قوم آریایی و تعالیم زرتشت که در آن زمان تازه به مرحله ظهور رسیده بود ، جایگاه زن ایران بیش از پیش نمایان می شود . زن در ایران باستان به معنای واقعی در هر مکان و زمان به طور برابر در فعالیت های سیستم اجتماعی شریک مرد بود و حتی در جهت قوانین دینی می توانست به مرحله « زوت » برسد ، یعنی درجه ای در مقام بالای مذهبی که لازمه آن ، فراگیری علوم دینی تا بالاترین مرحله آن بود .
به همین خاطر به منظور پاسداشت مقام زن و مادر در ايران باستان، پنجمين روز از ماه اسفند که به اسفندگان مشهور بوده، به گراميداشت زنان اختصاص داشته است. بر اساس متون زرتشتی، اين روز، روز عيد زنان بوده و مردان به زنان هديه می دادند.شرح این روز به طور مفصل در پستهای پیشین نیز آمده است.
روز زن در کشور تا کنون چندبار نام عوض کرده است به گونه ای که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ روز مادر بر پایه گاهشمار ایرانی ۲۵ آذر به مناسبت روز تشکیل بنیاد مادر و کودک بود.در ایران در حال حاضر روز مادر و روز زن براساس زادروز فاطمه زهرا دختر پیامبر اسلام است. از آنجا که این روز بر مبنای تقویم قمری است روز مشخصی نداشته و در طول سال در گردش است.

پس نوشت یکم : سایت مردمک ، وبلاگ زنده رود و سایت مشعل خواستگاه اصل نوشت این نوبه بودند.
پس نوشت دویم: ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه، اول تبریک و مبارک باش و این چیزا، خدمت نازنین مادر خودم دویم خدمت کلهم مادران و دختران فامیل و همسایه و هم شهری و هم وطنی و اینا و در نهایت طلب آمرزش برای همه مادران از دنیا رفته به خصوص مادر دوست عزیزمون که هفته گذشته در چنین روزی رخت اقامت در این جهان خاکی را بربستند و رفتند. اهورا بیامرزادش.
پس نوشت سیم : ممنون از همه کسانی که قدم رنجه فرمودند و تشریف آوردند و کامنتی هم نمودند (براساس تذکر آیین نامه ای جناب دکتر)!
پس نوشت چهارم : یادش بخیر فیلم مادر هنوزم وقتی میبینیش همون حال و هوای دفعه اولش و داره و هیچ وقت کهنه نمیشه . اهورا بیامرزاد علی حاتمی را.
پس نوشت پنجم: رفیق بی کلک مادر.....حالا چه ربطی داشت ما هم نفهمیدیم . حالا جو گیر شدیم یه چی گفتیم گیر ندین دیگه!

زت زیاد!

۶ نظر:

  1. خدا قوت حسابی مهندس، کولاک کردی، کلی مطلب جالب و جدید خوندم :)
    با همه این اوصاف و این تلاش ها برای حفظ ارج و قرب مادر، باید بگم همچنان مادران مورد بی مهریند و خواهند بود، جون هیچ جوری زحماتشون قابل جبران نیست و نخواهد بود. خدا به همشون دل شاد و تن سالم بده. به رفته ها هم آرامش و رحمت ابدی.
    شاد باشی و پیروز.

    پاسخحذف
  2. قربون سلام عرض شد
    صبح شما متعالی.البته انگار صبح خیلی زود الان اونجا.نه؟
    منم به نوبه ی خودم از این مکان(از نوع فرهنگی البته) روز زن رو خدمت تمامی زنان عالم و آدم تبریک عرض می کنم.واقعا" اطلاعات جالبی بود.ممنون.من که خودم عاشق آرتمیس هستم.

    پاسخحذف
  3. سلام نلیکم خدمت خوانندگان همیشگی خودم
    یا ایها الناس یکی به داد این ریفیق ما برسه ظاهرا" بدجوری عاشقه یه کمکی بهش بکنین بلکه عشق گمشدشو پیدا کنه!!!
    ولی برادر من این عشقا فایده نداره ها خانوم دریاسالار تشریف دارن حرف بزنی حسایت با کرام الکاتبینه ها!!!!!
    خلاصا از ما گفتن بود از شما هم ...
    راستی وبلاگت مشکلمند فکر کنم نتونستم بازش کنم
    قربون شما

    پاسخحذف
  4. wow merc az inhame et'telaat! hamine b darsat nemiresi.....hahah........................

    پاسخحذف
  5. سلام
    نکنه واقعا عاشق خانوم دریاسالار شدی؟؟؟؟

    پاسخحذف
  6. چرا توی روز روشن تهمت میزنی دادا
    خوبه خودت گفتی که عاشق آرتمیسیا!!!
    عجب دنیایی شده ها!
    زت زیاد

    پاسخحذف