۱۳۸۹ خرداد ۷, جمعه

روز وساک

پیش نویس : اخبارالاتفاقیه که زیاد بودندی من جمله اینکه شغلهای جدیدی محض توسعه بحث کارآفرینی ایجاد شدندی تحت عنوان گشت مزاحمین نوامیس و گشت نسبت .

تکلیف گشت مبارزه با مزاحمین نوامیس که روشن بودندی ولی این بلاگ نویس بیچاره هرچقدر فکر کردندی و به مخیله و دیگر اعضا فشار وارد آوردندی سر از آن دیگری در نیاوردندی که بعد از مدتی که در وب پرسه زدندی فهمیدندی که ماموریت ایشان همانا چک کردن دختران و پسران جوان بودندی که خدای نکرده بدون داشتن نسبت با همدیگر در خیابان نروندی.
اهورای بزرگ را صد هزار مرتبه شکر گفتندی که به یاری این دوستان این مشکل هم مرتفع خواهد شدندی و کسی دیگر مزاحم نوامیس مردم نخواهد گردندید.


اصل نوشت :
امروز به بهانه 28 می ، روز تولد بودا و جشنهایی که در مالزی برگزار میشود تصمیم گرفتم یک مقداری راجع به بودا براتون بنویسم:
بودا لقبی است که درآیین بودایی به هر کسی که به «روشنی و بیداری» (بودهی) رسیده باشد اطلاق می‌شود گرچه از آن بیشتر برای اشاره به سیذارتا گوتاما بودا، بنیانگذار مذهب بودایی استفاده می‌شود.سيذارتا گوتاما ساكياموني برترين فرزانه تاريخ معنويت و مشهور ترين درون انگار و به عبارتي تاثير گذارترين عارف تاريخ تا به امروز است.طريقت بودا و آيين هاي منصوب به او از جمله ذن پويا ترين و پيشرو ترين طريقت زنده جهان است .واژه بودا یعنی بیدار شده یا به عبارت دیگر، کسی که به روشنی رسیده‌است.

در سال ۵۶۳ قبل از میلاد مسیح در یک شب مهتابی در وایساکها در سرزمین پادشاهی کاپیلاواستو، حدود 100 میلی شمال بنارس، شاهزاده سادهودانا و همسرش ماهامایا در بیشه سلطنتی لومبینی در زیر درخت Sal صاحب پسری شدند. در روز پنجم تولد نوزاد سیدهارتها نامیده شد و در روز هفتم عمر مادرش به پایان رسید. خواهر کوچکتر ماهامایا به نام پراجابتی گاتامی این کودک را مانند مادری دلسوز پرورش داد.در سالهای آموزش شاهزاده سیدهارتها آموزش‌های اولیه لازم و جنگاوری را تعلیم دید، اما اطرافیان معمولا او در افکار عمیق مشاهده می‌کردند – افکاری راجع به درد و رنج انسان‌ها. او مخالف بهره برداری انسان‌ها از یکدیگر، نابرابری، فقر، خشونت و طبقه بندی مردم جامعه بود. او در سن شانزده سالگی با شاهزاده خانمی بسیار زیبا به نام یاشودهارا، دختر پادشاه دوادها ازدواج کرد. سیدهارتها بیست و نه ساله بود که صاحب پسری زیبا به نام رادهولا شد واین واقعه را به عنوان دلبستگی جدیدی به این زندگی مادی تفسیر کرد.روزی شاهزاده گواتما، که برای تفریح بیرون رفته بود، از دیدن چهار منظره به شدت تحت تاثیر قرار گرفت: پیرمردی بسیار شکسته، مریضی درمانده، جنازه یک مرده و در آخر زاهد مذهبی آرامی که از هیچ غم و غصه ای در تشویش نبود. وی از این فکر که روزی خودش و همه افراد بشر به پیری، بیماری و مرگ دچار خواهند شد، مضطرب و پریشان خاطر شده و اعتقاد پیدا کرد تنها از طریق جستجو و فداکار توام با ثبات قدم می توان به آرامشی ظفرمندانه دست یافت. بنابراین، به رغم میل شدید، از زن و فرزند تازه تولد یافته، میراث و تاج و تخت پدر کناره گیری کرد و با تراشیدن موی سر لباس راهبها را پوشید. او قصر و خانواده اش را به جستجوی راهی برای نجات بشریت از چرخه رنج و عذاب را ترک کرد.

او پس از سالها ریاضت و سختی به روشنگری و بیداری رسید و هشت فریضه زیر را تعریف نمود: ۱. درک صحیح ۲. تفکر صحیح ۳. صحبت صحیح ۴. فعالیت صحیح ۵. امرار معاش صحیح ۶. تلاش صحیح ۷. اندیشه صحیح ۸. تمرکز صحیح ، که پیروی از این هشت نکته باعث فهمیدن چهار حقیقتی می‌شود که باعث خروج انسان از چرخه مرگ و زندگی و رسیدن به نیروانا می‌گردد.

جشن روز «وساك» یا تولد بودا در ماه «مي» بوسيله بودايي‌ها برگزار مي‌شود. اين جشن از سپيده صبح آغاز مي ‌شود و بوداييان در معبدها براي تامل دربارة هشت فريضة مقدس در كنار يكديگر جمع مي‌شوند. در اين روز مراسم بخشش, غذا دادن به مستمندان, پرهيز از خشم, روشن كردن عود و دعا انجام ‌مي‌شود و سرود راهبه‌ها «ساتراس»‌را ‌به ‌طور ‌هم‌صدا در لباس ‌زعفراني ‌رنگ‌ مي‌خوانند. لازم به ذکر است که این روز در مالزی تعطیل عمومیه.

پس نویس یک: خواستگاه اصل نوشتمون ویکیپدیا و وبلاگ دایره المعارف طهور بودند.

پس نویس دو: حال میکنین دموکراسی و آزادی ادیان رو توی یه کشور مسلمون؟ واقعا" که چه ارزشی قائلند برای مذاهب داخل کشورشون.

پس نویس سه : خوب عزیز دل آریانا وقتی میای اینجا دق الباب میکنی ما هم نیستیم به قول داش کوچیکه یه کامنتی ، خطی ، پیامی چیزی اینجا بتپان که بدانیم چه کسی بر ما منت گذاشته !!! ما هم دلمان خوش بشود چهار تا خواننده داریم خوب.

پس نویس چهار:پست این نوبه رو هم با یکی از سخنان بودا تمام مینماییم: اشكهاي ديگران را مبدل به نگاههاي پر از شادي نمودن بهترين خوشبختي هاست .

یا حق



۷ نظر:

  1. آخی چقدر قشنگ بود... دستت درد نکنه.
    بازم یاد مولوی افتادم:
    انسانم آرزوست...

    پاسخحذف
  2. ما نظر نمی تپانیم بلکه عرض ادب مینمائیم.آجرکم الله.بسیار فیض بردندی.واطلاعات مان راآن بالا بلا ها رفتندی.
    خداوندآن شزح صدر را بما هم عنایت فرماید. تا بتوانیم
    پیروان سایر ادیان راهمکیشان خود بدانیم.نه اینکه همکیشان خود را به خودی و غیر خودی تقسیم کنیم.

    پاسخحذف
  3. hameye adyan mehrabani va komak kardan be ensanharo be ma yad avari mikonan chon vaghan baese enteghale hese khub be ensan mishavad va behtarin arambakhsh dar zendegist.

    پاسخحذف
  4. سلام نليكم
    والا در مورد پستتون بايد بگم حالا بودا هيچي جالبيشاينه كه هم توي يك كشور مسلمان روز تولد بودا تعطيل ميشه و جشن مي گيرن و هم اينكه اصولأ به خاطر تولد اون بابا تعطيل مي كنند نه مثلأ به خاطر مرگ بودا .
    دست شما درد نكنه از اين اطلاع رساني فاخرتون
    ممنون
    شاد باشي و سبز هم وطن

    پاسخحذف
  5. دم همه شما ولرم و داغو هات و جیز از تشریف فرمایی گلتون
    اخوی جان طبق روایات میگن روز تولد و مرگ بودا یکی هستش ولی چون مطمئن نبودم چیزی ننوشتیم که متهم به نشر اکاذیب نشیم پس فراد از ثبت احوال بیان خرمونو ( با کسر خ خوانده شود لطفا") بگیرن
    زت زیاد

    پاسخحذف
  6. سلام
    من یه اعترافی بکنم.
    من .اینجا میاما اما نه مستمر .خوب دلیل داره اولا اینکه شما دیر به دیر می آپین که شاید خاصیت فرنگ باشه.دیّمن اینکه ...دیّمن نداره.
    دیدم شما از دوستانی که فقط سر می زنن دلخورین خواستم بگم من گاهی اینجا می آمدم و الانم میام هرازگاهی .حالا یه کامنتی بتپانم که متوجه حضور مبارک منم بشین.

    پاسخحذف
  7. سلام...
    جالب بود!! تولدشون بسی مبارک باد... D:

    پاسخحذف