۱۳۸۹ خرداد ۵, چهارشنبه

جشن خوردادگان
پبش نویس :
سنه هشتادو نه هجری خورشیدی هم آغاز نمودن کردندی. هرچند که این وبلاگ نویس بیچاره را مجالی نبودندی تا نوشتن را ادامه دادندی. هرچند کمی با تاخیر ولی حالا باز اومدندی اگر باز هم چیزی این وسط وقفه نینداختندی.
اول اینکه امسال سال همت مضاعف و کار مضاعف نام گرفتندی . این کتابت نویس نیز گوش جانی سپردندی و در بدو امر نام خود را به آریانا تغییر دادندی. ایشالا همتمونم مضاعف بشه.
زین پس:
"نامم آریانا ست
بر آمده ام از نسل آریا
افتخارم زین باشد که فرزند خاک سبز ایرانم
و کوروش ،بزرگ مرد آریایی ،هم خون منست "
در بخش بعد مفتخربودندی به قول رییس الوزرای محبوبمان در حکومت و عصری زیستندی که انبیا نیز آرزوی زندگی در آن را داشتندی. افسوس آنهایی که نبودندی تا جرعه ای زین جام بنوشندی...
اخبارالتفاقیه زیاد بودندی ، لیک در این مجال نگننجیدندی.
اصل نوشت :
در دوران باستان در سرزمين ما در روز ششم از ماه خرداد، به مناسبت برخورد نام ماه و روز مطابق معمول جشني برگزار مي شده به نام خردادگان. خرداد در زبان پهلوي، هَئورْوَتات Haurvatat كه مركب است از هَئورْوَ Haurva به معني رسايي و كمال و جزء دوم تاتtat پسوند است كه دلالت بر اسم مجرد مونث مي نمايد. پس اين نام صفت است، از صفات اهورامزدا كه نشانه كمال و رسايي اوست. اما در عالم مادي و زمين، نگاهباني آب با خرداد است. «... خورداد سرور سال ها و ماه ها و روزهاست ؛ [ و این ] از این روی است که او سرور همه است. او را آب مایملک دنیوی است. هستی، زایش و پرورش همه ی موجودات جهان از آب است و زمین را نیز آبادانی از اوست. چون اندرسال، [ اگر ] نیک شاید زیستن، به سبب خرداد است ... او که آب را رامش بخشد یا بیازارد، آن گاه، خورداد [ از او ] آسوده یا آزرده بود. او را همکار، تیر و باد و فروردین است.»
نیاکان فرهیخته ی ما در این روز به کنار چشمه سارها، رودها و دریاچه ها رفته و همراه با نیایش اهورامزدا و جشن و شادمانی تن خود را نیز با آب می شسته اند.ابوریحان بیرونی نیز در آثار الباقیه به مراسم شستشوی ویژه ای که در این روز برگزار می شده است اشاره کرده است . چون در این ماه آب برای کشت و کشاورزی بیشتر نیاز بوده و سودمند است و باران بخشایش اهورامزدا بزمین می بارد و زمین را آبیاری می کند از این روی کشاورزان برای خشنودی از دهش آب و باران بیشتر به این جشن ارج نهاده و از آن سپاسگزاری می کنند.از دیگر آداب این جشن پوشیدن پوشاک نو می باشد.
پس نوشت یک: دو روز پیش خبری شنیدیم مبنی بر اینکه متاسفانه مادر یکی از نزدیکترین دوستانمون دار فانی را وداع گفتند و به دیدار اهورای بزرگ شتافتند. زین جا آریانا ،ضمن تسلیت به این دوست عزیز از اهورای بزرگ برای مرحومه از دست رفته طلب آمرزش و برای ماندگان آرزوی صبر و سلامت دارد. غمی بس سنگین است از دست دادن عزیزی لیک این بازی همچنان ادامه خواهد داشت...
پس نوشت دو: زین باب که به سرقت و دزدی و این جور چیزا متهم نگردیم ، وب نوشت های اندیشه های پارسی، پایگاه پژوهشی آریابوم و افتخار پارسیان خواستگاه اصل نوشت بودند. حالا خیالتون راحت شد؟؟؟؟؟
پس نوشت سه : عزیز دل بنده ذره ای آن گره روسریتونو سفت تر کن تا خدایی نکرده زبونم لال این ترمو مشروط نشی !!!
پس نوشت چهار: در پست این نوبه عکس هم نداریم.
پس نوشت پنج : دست هایی که کمک می کنند از لبهایی که دعا می کنند مقدس ترند.(کورش بزرگ)
قربون همتون

۳ نظر:

  1. jai gar yafti, beravimo aiene khordado ra beja biavarim ke bas soroor afarin khahad bud

    پاسخحذف
  2. سلام نليكم
    چه عجب
    نافتان نيافتادندي ؟؟؟
    خوشحاليم بسي كه مجدد آپ نُموديد

    خوردادگان بر شما مبارك
    شاد باشي و سبز هم وطن

    پاسخحذف
  3. مهندس جان،
    ناگفته پیداست همت تان مضاعف شده! انقدر که وقت نداشتی به بلاگ خودت سر بزنی!!!
    خرداد واسه نسل ما (نسل سوخته) همیشه مساویه غم و عزا و مصیبت بوده، باورش سخته که تو خرداد هم جشن بر پا میشده! کاش این خرداد سرآغازی دوباره باشه برای برپایی جشن و شادی: جشن پیروزی حق، حقی که سالهاست گرفته شده،یه سالی هم هست که دردش رو بیشتر مردم حس کردن. اما امید هست که به دستش بیاریم، به امید خدا.
    شاد باشی و پیروز.

    پاسخحذف