۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

ماهی قرمز
پیش نوشت: از اهم اخبارالاتفاقیه بگویم که این هفته کلا" تکنولوژی رو دیپورت کرده بودندی نه کامپیوتری بودندی نه موبایلی نه پیامکی!!! خلاصه انگونه بودندی که تا بدین لحظه هم این کتابت نویس نتواستندی از خود پیامکی ارسال و دریافت کردندی. الاایحال بالاخره سیستم مربوطه ،گوش شیطان کر و کور درست گردیدندی و اخبار این هفته با کمی تاخیر به شنود شما رسیدندی. اتفاق جالبی که بلاگ نویس مربوطه را تا حدود زیادی مشعوف نمودندی این بو د که صبح علی الطلوع که رایانه را روشن نمودندی با باز گردیدن صفحه یاهو چشممان به جمال رییس جمهور محبوب و مردمی مان روشن گردیندی که ما را تا شب شارژ روحی و جسمی نمودندی زین باب که باز هم با یک سخنرانی دشمن شکن ،این دشمنان از خدا بیخبر در بلاد کفر نشین را به جای خود نشاندندی تا هم درس عبرتی شود برای آیندگان و هم بار دیگر ثابت گردندی که انرژی هسته ای حق مسلم ماست و اینا......

اصل نوشت:
بابا این زبون ما مو در آورد از بس گفتیم این فرهنگ پارسی را پاس بدارین ! یه چند تا نامه الکتریکی داشتیم در مورد ماهی قرمز سفره هفت سین با مضمون ذیل . خودتون بخونین و قضاوت کنین.
هشتاد سال پیش به همراه ورودچای به ایران ماهی قرمز نیز که سمبل عید چینی ست به سفره های هفت سین مراسم عید نوروز ما وارد شد غافل از اینکه در عید چینی ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد و ما ماهی قرمز را اسیر تنگ بلورین میکنیم تا همزمان با رشد سبزه های سفره هایمان و باروری زمین هر روز او را به مرگ نزدیک تر میکنیم.
جالب است بدانید در هیچ کدام از مراسم سنتی مان در مورد نوروز ماهی قرمز جایگاهی ندارد .در میان رسوم زرتشتی در سفره عید انار به نشانه باروری و عشق و یا سیب سرخ درون ظرف آب مقدس رها میشود تا عشق و باروری همچنان پاینده بماند. اگر ایرانی ها می دانستند که ماهی قرمز هیچ ریشه تاریخی در سفره هفت سین ندارد به جای پرداخت برای خرید و قتل ماهی های قرمز به بهانه عید، سیب قرمز یا انار را در آب رهامیکردند که ریشه در تاریخ این دیار دارد .
عجیب نیست اگر باور کنیم سیب سرخ یا انار همان سرخی هفت سین ایرانی ست که ریشه در تاریخ چند هزار ساله سنت ما دارد . و گواه ما برای اثبات این ادعا تابلوی معروف هفت سین کمال الملک در کاخ گلستان است که او نیز ماهی قرمز را میان سفره هفت سینش طراحی و نقاشی نکرده است .

پس نویس : با شما هستم! آره با خود شما! هی وایسادی اینجا میخونی و سر تو زیر میندازی میری ! بابا این قسمت نظرها رو که واسه قشنگی این پایین نذاشتیم که آخه!
سبز باشین و برقرار

۷ نظر:

  1. خیلی خوبه که به ریشه تاریخی اتفاقات دور و بر مون توجه کنیم اما اصل مطلب که پهن کردن سفره برای سپاس از داشته ها و نداشته هامونه رو فراموش نکنیم

    پاسخحذف
  2. eyvalll reza jon kheili matalebet jaleb bod

    پاسخحذف
  3. man gharibam ba dard
    az in sabk neveshte khosham miad
    rasti salam
    kash...............
    agha reza movafagh bashid

    پاسخحذف
  4. بله، سفره هفت سين هم خودش خيلي قشنگه و هم معناي اجزايي كه اون رو تشكيل ميدهد .علي الخصوص اون سيب و انار و شمع و سبزه كه نشانه عشق و گرمي و طراوت و شادابي هستند.
    I Love it

    پاسخحذف
  5. خدا قوت مهندس!
    میبینم که سوپوروایزر محترمه داره رو شما تأثیر میذاره، رفتی تو کار حفظ محیط زیست، موفق باشی ان شاءالله، اما آرزوی موفقیت بیشتر در فرهنگ سازی، که خوب شروع کردی.
    (اگه اینو نگم خوابم نمیبره: یه بلانسبت پشت کلمه های محبوب و مردمی جامونده، مباد که خاطری مکدر شود! )

    پاسخحذف
  6. سلام نليكم
    ما كه سيب قرمز ميندازيم تو آب
    يهو ديدي اصن ماهي هم نگرفتيم
    البته كه اين ماهي قرمزا كلأ عمري ندارن
    حافظشون هم 3 ثانيه بيشتر نيست و نمي فهمند ه تو اقيانوس هستند يا تنگ .
    ولي چشم
    دستور ميدم رسيدگي كنند
    مرسي
    شاد باشي و سبز هم وطن

    پاسخحذف
  7. منو به یاد قصه زیبای ماهی سیاه کوچولو صمد بهرنگی انداختندی.رهائی...
    چون ایام نوروز دسترسی به تکنولوژی نخواهد بود،لذا پیشاپیش سال نورا به شما و دوستان در غربت تبریک میگم.

    پاسخحذف