۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

سپندارمذگان

پیش نوشت: از وقایع الاتفاقیه هفته ای که گذران نمودیم بگویم که نصفش که رسما تعطیل بودندی نصفه دیگه را هم چینیان عزیز تعطیل کردندی در نتیجه کلا" تعطیل بودندی! لکن سوپروایزر محترم این هفته التفاتی بر بنده نمودند و رخصت شرفیابی فرمودندی و به مناسبت این خجسته عید که همانا عید چینیان بودندی یک عدد پیک شادی از نوع چینی آن جهت بیکار نبودن در ایام تعطیلات مرحمت فرمودندی تا اوقات فراغتمان پرکرده باشندی. فلذا دور از جان شما چونان خر کار کردندی تا مشقهایمان برای هفته آینده آماده باشندی. خبری دیگر بیش نبودندی ....

********************************************

حالا بریم باز سراغ اصل نوشت خودمون.آقا ما نفهمیدیم این خارجیا چی چی دارن که ما هروقت میخواییم متجدد یا متمدن بشیم زود خودمونو میچسبونیم به اونا؟؟؟ نزنین بابا .....خدایی نکرده نه قص توهین و اقوام و بلاد خارجه داریم نه میخواییم که فرهنگشونو و آدابو سنن شون رو زیر سوال ببریم. خداییشم اونا از ما خیلی بهترن چون ما فقط ادعای فرهنگ ریزونمونه!!!

حالا گوش بگیرین بیبینین چیچی میگم...

ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، بلکه از بیست قرن پیش از میلاد، دارای روزی با نام روز عشق در تقویم خود بوده است که در تقویم جدید ایرانی دقیقا مصادف است با ۲۹ بهمن، یعنی تنها ۳ روز پس از روز ولنتاین فرنگی. این روز «سپندارمذگان» یا «اسفندارمذگان» نام داشته است.

در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می‌‌کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. به‌عنوان مثال روز اول «روز اهورامزدا»، روز دوم، روز بهمن ( سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم «سپندارمذ» بوده است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌‌دهد به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندارمذگان را به‌عنوان نماد عشق می‌‌پنداشتند. در هر ماه، یک بار، نام روز و ماه یکی می‌‌شده است که در همان روز که نامش با نام ماه مقارن می‌‌شد، جشنی ترتیب می‌‌دادند متناسب با نام آن روز و ماه. مثلاً شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشت و که در ماه مهر، «مهرگان» لقب می‌‌گرفت. همین طور روز پنجم هر ماه سپندارمذ یا اسفندار مذ نام داشت که در ماه دوازدهم سال که آن هم اسفندار مذ نام داشت ، جشنی با همین عنوان میگرفتند.

سپندارمذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌‌کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌‌دادند.مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌‌کردند. ملت ایران از جمله ملت هایی است که زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته است، به مناسبت های گوناگون جشن می‌‌گرفتند و با سرور و شادمانی روزگار میگذرانده اند.این جشن ها نشان دهنده فرهنگ، نحوه زندگی، خلق و خوی، فلسفه حیات و کلاً جهان‌بینی ایرانیان باستان است. بازم میگم ایرانیان باستان.

روز سپندارمذگان از دیر باز در تاریخ کهن سرزمین مادری ، با نام روز زن و زمین و عشاق شناخته شده است و دیر پایی آن بسیار فراتر از ولنتاین غربی است. حالا به نظر شما بهتر نیست این فرهنگ هشت هزار ساله رو توی عمل هم یه کمی نشون بدیم و پاسش بدلریم؟
**********************************************
پس نوشت یک : روز سپندارمذگانتون مبارک ! هورااااااااااااااااااااااااااااااا

پس نوشت دو: این مطلب و سال پیش پس از چندی ولگردی در وبها نوشته بودیم فلذا منابع خاطرمان نمی آید لکن معتبر بودند خیالتان تخت. معتبرترینشان هم ویکیپدیا . گفتیم که خیالتان تخت تخت گردد و همچنان مارا به مطلب دزدی متهم نفرمایید....

پس نوشت سه : خداییش دم این کوروش اینا گرم ! آخر تمدن بودنا ! روی دست همه بلند شده بودن اون قدیم ندیما!!!! عقلشون به چه چیزا که قد نمیداده!

زت زیاد

۵ نظر:

  1. هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
    باز جوید روزگار وصل خویش
    درسته اونی نیستیم که باید باشیم، اما خوب اگه بخوایم میشیم. هر تغییری رو "باید" از خود شروع کرد. من آغاز میکنم...
    بازم نوشته ها جالب بودند و برای سواد اندک ما سودمند، سپاس.
    با آرزوی موفقیت در انجام درس و مشقات...

    پاسخحذف
  2. akh ke gol gofti
    kashki ma ham ye kamaki be farhango tamadonemoon ahamiat midadim vali afsoos

    پاسخحذف
  3. سلام... خیلی نوشته هاتون و افکارتون شبیه برادرتونه... موفق باشید و در بلاد غریب غریبی نکنید... خوش باشید و خوش بنوشید... چی میگه؟؟؟

    پاسخحذف
  4. سلام نليكم
    بسيار لذت برديم از اين فرهنگ كهن كه اين روزها به شدت زير چكمه هاي تحجر لگد مال مي گردد . خيلي اديبانه گفتم . نه؟
    به هر حال اسفندارمزگان يا سپندارمزگانتون مبارك
    قربونتون
    درستو بخون
    شاد باشي و سبز هم وطن

    پاسخحذف
  5. آقای مهندس درود بر شما!
    شما ها که الحمدالله همش تعطیل بودندی،پس چرا این پسرک ما وقت ندارندی تا جواب مارو بدهندی!!!!!!!
    دویمن: پس این که میگن " الهی بزمین گرم بخوری " نفرین نیست ! در واقع یعنی به بغل عشق گرم و نرم بخوری. عجب دعایی یا نمیدونم شایدم همون نفرینی. فکر کنم بسته به موردش دارندی.
    روز پنجم ماه" سپندار مذ" زمین نماد عشق.. هرگز فراموشم نخواهد شد.
    آقای مهندس از شوخی بگذریم، واقعا استفاده کردم و لذت بردم .موفق باشید.

    پاسخحذف